Ikan Peliharaanku..

Rabu, 4 Mac 2009












Rindu dengan ikan-ikan ni. yang ni ikan Pearl arowana atau kelisa mutiara. ikan ni sangat sensitif dan pemalu hehehe, kalau ada orang yang dia tidak biasa (bukan tuan dia) datang dekat-dekat akuarium dia, dia macam gelisah, lompat sana sini, langgar dinding dan tutup akuarium sampai sisik pun tertanggal dan hujung ekor pun pecah-pecah. pernah putus dua sesungut yang di depan mulut tu hehe, nasib baik pandai tumbuh balik. cantik ikan ni berenang walaupun muka dia garang. pernah ikan ni sakit beberapa kali, letak ubat 2, 3 hari sembuh juga dia. Ada satu kali ikan ni salah telan makanan mungkin terlalu gelojoh, jadi makanan sangkut. badan dia jadi bongkok..berenang pun macam menonggeng, ekor dia naik ke atas, tidak cantik lagi. terpaksa buang air, kasih tinggal sikit ja, supaya dia paksa badan dia lurus balik. kesian juga. kalau tidak paksa nanti biasa pula bengkok.







Yang ini ikan Golden Gourami spesis ikan kalui, yang di atas sikit tu yang bercahaya warna dia pun spesis kalui, blue gourami nama dia, tapi jenis yang blue tu tidak membesar, jenis yang golden gourami ni boleh membesar. Saya suka warna dia putih dan ada macam pink sikit. ikan ni jinak sangat, pantang tunjuk jari di akuarium, dia kejar jari kita. ikan ni pun pernah sakit, badan jadi merah dan mata dia jadi berkabut, nasib baik lepas letak ubat, dalam beberapa hari dia sembuh. Selamat ikanku..












hehehe...ni anak ikan guppy, gambar mama guppy sudah hilang jadi anak-anak dia saja lah yang ada ni. Terlalu kecil kan? sebab ikan-ikan ni baru lahir. kasi pindah p tempat lain sebab takut nanti ikan yang besar pi makan. ikan ni cute sebab ekor dia kembang dan berwarna-warni, suka berenang di permukaan air, suka main di tempat yang ada arus (lawan arus), tapi kalau arus terlalu kuat pun tidak boleh sebab ikan ni jenis dia memang kecil. Ikan ni memang cepat membiak.

sebenarnya ada lagi satu jenis tapi gambar tidak jelas..entah ikan apa, warna dia hitam + oren, penjual ikan tu cakap dari thailan. ikan tu kecil belum besar lagi, macam ikan koruk saja tapi..ya ampun, pernah saya letak anak-anak ikan koi dalam akuarium yang sama dengan ikan hitam oren ni, ingatkan mau kasi besar-besar dulu baru kasi asing, begitu banyak anak ikan koi, sekali cek tinggal sikit, rupanya kena makan oleh ikan hitam oren tu, kedapatan lagi sebab nampak tu ekor anak ikan koi di ujung mulut ikan hitam tu, belum telan habis.
OK, itu saja lah cerita ikan-ikan peliharaan yang dirindui.. Tertinggal di Semenanjung..

0 ulasan:

Catat Ulasan